Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tělesně postižení lidé v pravěku a raném středověku
Jokeš, Michal ; Bláhová, Zuzana (vedoucí práce) ; Malyková, Drahomíra (oponent)
Práce se zabývá problematikou lidí s tělesným postižením v pravěku a raném středověku. Ze vzorku české archeologické literatury shromažďuje a vyhodnocuje údaje o archeologických nálezech s patologickými jevy, které by mohly svědčit o postižení jejich nositelů. Shrnuje dosavadní stav poznání zejména na základě zahraniční literatury a uvádí případy reflexe postižení v mytologii, právních normách, literatuře a ikonografii minulých společností a etnografických paralel. Pro další výzkum v této oblasti doporučuje zhodnocení velkých pohřebišť a klade důraz na multidisciplinární přístup k tématu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Tělesně postižení lidé v pravěku a raném středověku
Jokeš, Michal ; Bláhová, Zuzana (vedoucí práce) ; Malyková, Drahomíra (oponent)
Práce se zabývá problematikou lidí s tělesným postižením v pravěku a raném středověku. Ze vzorku české archeologické literatury shromažďuje a vyhodnocuje údaje o archeologických nálezech s patologickými jevy, které by mohly svědčit o postižení jejich nositelů. Shrnuje dosavadní stav poznání zejména na základě zahraniční literatury a uvádí případy reflexe postižení v mytologii, právních normách, literatuře a ikonografii minulých společností a etnografických paralel. Pro další výzkum v této oblasti doporučuje zhodnocení velkých pohřebišť a klade důraz na multidisciplinární přístup k tématu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Stínová kinematografie - Mytologie australského gotického filmu 70.let
Kotrlová, Jitka ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
8 Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra filmových studií Diplomová práce Jitka Kotrlová Stínová kinematografie: mytologie australského gotického filmu 70. let Shadow Cinematography: Mythology of the Australian Gothic Film of the 1970's Praha 2015 Vedoucí práce: PhDr. Petra Hanáková, Ph.D Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na mytologické aspekty filmů australské gotiky v 70. letech. Za pomoci tematické analýzy nachází v gotickém cyklu tři základní mýty, které následně rozebírá sémiotickou metodou Rolanda Barthese. První část popisuje specifickou situaci filmového průmyslu a principy financování filmů. Druhá část se věnuje konceptu národní kinematografie ve vztahu k Austrálii. Třetí část pojednává o gotické imaginaci a definici australské gotiky v rámci dobového diskursu. Čtvrtá část se zaměřuje na pojem mytologie. Hlavní částí práce jsou tři mýty, vycházející z cyklu filmů australské gotiky. Prvním je mýtus pocitu izolace, který se zaměřuje na význam izolované postavy ve vnitrozemí a na obměnu tohoto mýtu v podobě člověka v izolované společnosti. Na příkladech filmů Cesta (Walkabout, Nicholas Roeg, 1971) a Homesdale (Peter Weir, 1971) dochází k závěru, že tento pocit izolace je zpřítomněním strachu ze společnosti. Druhým je mýtus agrese, která se jako forma utlačování objevuje v...
Obsahová analýza chtonických mýtů starověkých společností
Slíva, Vítězslav ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
V této práci provedu obsahovou analýzu několika starověkých mýtů, jejichž pojícím prvkem je chtonická tématika. Vegetační cyklus, smrt a znovuzrození jsou tématy, o nichž se domníváme, že starověké kultury jistě zajímaly a tyto mýty pak mají být způsob, jakým si tehdejší civilizace rozličné aspekty koloběhu života také vysvětlovaly. Snaha lépe pochopit rozličné pohledy na tato témata, mě tedy přivedla ke snaze pokusit se několik takových mýtů zanalyzovat a zjistit jakou povahu mají jejich chtonické motivy a odráží-li se i ve struktuře tehdejších společností. K rozboru mýtů jsem použil kvalitativní obsahovou analýzu, kde nejprve kóduji obsah a v takto zakódovaném obsahu posléze hledám chtonické motivy. Tyto motivy ukazují, jak mýtus vysvětluje zmrtvýchvstání, či vegetační cyklicitu. Dalším rozborem kulturních památek se pak snažím nalézt odraz těchto mýtů v kulturách, které ony mýty vytvořily. Z rozboru vyplívá, že každý z chtonických motivů částečně odpovídá na jiný aspekt chtonicity a činí tak mírně odlišným způsobem. Tyto motivy pak mají obvykle přesah do rozličných kulturních institucí.
Obsahová analýza chtonických mýtů starověkých společností
Slíva, Vítězslav ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
V této práci se věnuji rozboru několika starověkých mýtů, jejichž pojícím prvkem je chtonická tématika. Vegetační cyklus, smrt a znovuzrození jsou tématy, o nichž se domníváme, že starověké kultury jistě zajímaly a tyto mýty pak mají být způsob, jakým si tehdejší civilizace rozličné aspekty koloběhu života také vysvětlovaly. Snaha lépe pochopit rozličné pohledy na tato témata, mě tedy přivedla ke snaze pokusit se několik takových mýtů zanalyzovat a následně provést jejich komparaci. K rozboru mýtů jsem se nechal inspirovat narativní textovou analýzou a také analýzou ruských kouzelných pohádek, kterou vytvořil Vladimir R. Propp. Jeho metodologie mě inspirovala při mém vlastním rozboru několika specifických mýtů, v nichž se zaměřuji především na chronologický sled událostí, charakteristiku jednotlivých postav z hlediska jejich role a funkce v příběhu a na přítomnost významných chtonických symbolů. Tato analýza pak slouží ke komparaci vybraných aspektů zkoumaných mýtů. Závěrem práce jsou zjištěné podobnosti z hlediska funkce některých postav v rozličných mýtech, nebo podobnosti v jejich roli. Na druhé straně božstva, která byla ztotožňována například J. G. Frazerem vykazují v komparaci rozdíly, plynoucí z jejich odlišné role ve zkoumaných mýtech. Také analýza metodologie mě vedla k závěrům, které by...
Strom ve fantazijní krajině
NASKOVÁ, Petra
Bakalářská práce na téma Strom ve fantazijní krajině se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá ukotvením motivu stromu jako specifického kulturního a přírodního fenoménu. Dále je práce zaměřena na charakteristiku krajiny jako proměnlivého motivu ve výtvarné tvorbě v kontextu vývoje umění. Text doplňuje obrazová příloha I. Obsahem praktické části je cyklus devíti kreseb provedených uměleckým fixem, dokumentace o průběhu práce je součástí obrazové přílohy II. a III.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.